POLSKA
RYNKOWE CENY ZBÓŻ
SYTUACJA RYNKOWA:
Szacujemy, iż w skali kraju do zbioru pozostało jeszcze około 15% plantacji kukurydzy. Tym samym kukurydziane żniwa w kraju potrwają jeszcze do połowy grudnia. Tegoroczna kukurydza jest generalnie dobrej jakości, aczkolwiek coraz częściej trafiają się partie ziarna z podwyższonymi DONami, głównie na zachodzie i południowym-wschodzie kraju. Chłodna pogoda przeciwdziała rozprzestrzenianiu się chorób grzybowych na plantacjach kukurydzy na szerszą skalę.
Rynkowa podaż ziarna w dalszym ciągu pozostaje uszczuplona, aczkolwiek w ostatnich dniach pojawiło się nieco więcej ofert sprzedaży mniejszych partii ziarna pszenicy ze strony rolników, w związku z większymi potrzebami finansowymi przed okresem świątecznym. Z kolei, pomimo jeszcze nie zakończonych zbiorów kukurydzy, ofert sprzedaży tego zboża nie ma dużo. Wyraźnie uszczuplona pozostaje także podaż pszenżyta.
Zapotrzebowanie na ziarno ze strony krajowych przetwórców pozostaje umiarkowane. Przedmiotem handlu w dalszym ciągu jest głownie ziarno kukurydzy. Bardzo wysokie ceny pszenicy powodują, iż wytwórnie pasz ograniczają jej zakupy na rzecz kukurydzy właśnie. Ponadto, handel ziarnem na rynku krajowym ogranicza trudna dostępność transportu samochodowego i wysokie koszty frachtu. Wiele ciężarówek jest bowiem wykorzystywanych do transportu kukurydzy i buraków cukrowych oraz do dostaw ziarna do portów.
Notowany w ostatnich miesiącach wyraźny spadek opłacalności produkcji żywca w kraju zapewne przełoży się na mniejsze zapotrzebowane branży na surowce paszowe w II połowie bieżącego sezonu.
W połowie tygodnia, ceny skupu ziarna zbóż i rzepaku oferowane przez krajowych przetwórców i podmioty skupowe przedstawiały się następująco:
- pszenica konsumpcyjna – 780-880 PLN/t,
- pszenica paszowa – 780-870 PLN/t,
- kukurydza mokra (30% wilgotności) – 420-500 PLN/t,
- kukurydza sucha – 720-820 PLN/t,
- żyto konsumpcyjne – 560-630 PLN/t,
- żyto paszowe – 540-620 PLN/t,
- jęczmień paszowy – 640-720 PLN/t,
- pszenżyto – 650-740 PLN/t,
- owies paszowy – 520-600 PLN/t,
- rzepak – 1730-1830 PLN/t.
EKSPORT/IMPORT:
Oceniamy, iż w I połowie bieżącego sezonu 2020/21 (VII-XII) łączny eksport pszenicy z kraju może wynieść 1,8-1,9 mln ton. Tylko w listopadzie, eksport pszenicy przez porty zbliżył się do około 500 tys. ton. W grudniu br., z racji okresu świątecznego i końca roku, eksport zbóż drogą morską będzie mniejszy, ale ciągle znaczny. Wiele wskazuje na to, iż dynamiczne tempo eksportu pszenicy i kukurydzy będzie miało miejsce także w styczniu-lutym 2021 roku. Polska pszenica jest cały czas konkurencyjna na rynku światowym.
Utrzymujące się duże zapotrzebowanie na ziarno pszenicy i kukurydzy ze strony eksporterów powoduje, iż ceny ziarna z dostawą do portów trzymają się mocno. Ostatnia korekta cen pszenicy na MATIFie przełożyła się jednak na zniżkę cen pszenicy o 20 PLN/t, tydzień do tygodnia.
W połowie tygodnia, ceny pszenicy i innych zbóż z dostawą do portów kształtowały się na następujących poziomach:
- pszenica konsumpcyjna (12.5/77/250) – 900-905 PLN/t (dostawa I),
- kukurydza (DON 1750) – 830-840 PLN/t (dostawa XII/I),
- pszenżyto – 760-770 PLN/t (dostawa XII/I),
- żyto – 660 PLN/t (dostawa XII/I).
Finalne ceny uzależnione są od odbiorcy, parametrów ziarna i terminu dostawy oraz aktualnych notowań cen ziarna na giełdzie MATIF i kształtowania się kursów walut w dniu podpisywania kontraktu.
Na kołach realizowany jest eksport zbóż na rynek niemiecki. Przedmiotem eksportu są przede wszystkim bardzo duże ilości kukurydzy. W listopadzie br., eksport kukurydzy z kraju zapewne przekroczył 200 tys. ton.
Import zbóż z południa Europy cały czas pozostaje niewielki. Importu zbóż z Ukrainy praktycznie nie notuje się w związku z tym, iż ceny ukraińskiego ziarna nie są konkurencyjne.
Ceny zbóż w kraju oferowane przez podmioty przetwórcze w zależności od regionu kraju (PLN/t, netto, z dostawą) (ceny przy skupie większych partii ziarna):
PODSUMOWANIE WYDARZEŃ I ICH WPŁYW NA RYNEK KRAJOWY W KRÓTKIM OKRESIE
UE I ŚWIAT
WIADOMOŚCI RYNKOWE
UE: rzeczywisty eksport pszenicy miękkiej z UE do krajów trzecich w pierwszych 22 tygodniach sezonu 2020/21 (do 29 listopada br.) na...