Podstawą stosowanych smarów w eksploatacji ciągników i maszyn rolniczych jest najczęściej olej smarowy lub jego zagęszczona forma –smar plastyczny. Wśród olejów smarowych wyróżniamy oleje silnikowe i przekładniowe. Oleje przekładniowe są gęściejsze niż oleje silnikowe, charakteryzują się dużą przyczepnością do smarowanych powierzchni.
W zależności od stawianych wymagań olejom przekładniowym ich warunków pracy mogą zawierać dodatki, jak: przeciw zużyciowe, przeciw zatarciowe, modyfikatory tarcia, ihibitory utlenienia, przeciwrdzewne, przeciwkorozyjne, depresatory przeciw pienne. Ogólna zawartość dodatków, w zależności od gatunku oleju substancje uszlachetniające stanowią od 5 do 20% gotowego oleju smarnego.
Oleje przekładniowe spełniają zadanie podobne do olejów silnikowych, ale temperatura ich pracy jest niższa. Nie ma potrzeby stosowania do nich dodatków detergencyjnych, służących do rozpuszczania produktów spalania. Zadaniem jestnatomiast utrzymanie trwałego filmu smarownego na współpracujących powierzchniach nawet w przenoszeniu znacznych obciążeń mechanicznych. Podobnie jak oleje silnikowe, oleje przekładniowe są klasyfikowane w/glepkości i jakości. Lepkość oleju decyduje o jego właściwościach smarnych. Ponieważ olej musi często pracować w bardzo w różnych temperaturach: od ujemnych do przekraczających 100ºC, jego lepkość ulega bardzo dużym zmianom.
Lepkość olejów przekładniowych oznaczana jest również według klasyfikacji SAE. Ustalane przez SAE normy dotyczące lepkości są powszechnie stosowane. Charakterystyka lepkościowa oleju według SAE określa graniczne wartości lepkości, jakie będzie on miał w skrajnych temperaturach. Jest 11 klas SAE należących do grup: zimowej W i letniej.
Dobór oleju i jego lepkości zależy od warunków pracy jak m.in.; obciążenie, prędkość obrotowa, temperatura, rodzaj otoczenia. Do smarowania przekładni np. ciągników rolniczych i maszyn...