Przed rozpoczęciem się zimowych mrozów, należy zadbać o właściwą konserwację i przechowywanie ciągnika. Prawidłowa konserwacja ciągnika przed zimą to podstawowy warunek uniknięcia nieprzyjemnych w skutkach zdarzeń na rozpoczęcie prac wiosennych.
Posezonowy przegląd i konserwacja ciągnika pozwolą określić stopień zużycia, uszkodzenia podzespołów i będzie miało wpływ na dalsze użytkowanie w sezonie.
Przygotowanie ciągnika rolniczego do konserwacji i przechowywania przed zimą zaczynamy od dokładnego umycia całego pojazdu. Służą do tego różnego rodzaju myjki ciśnieniowe oraz odpowiednie środki do mycia zimną lub gorącą wodą. Do mycia zimną woda z użyciem środków czyszczących przydatne są myjki wysokociśnieniowe HD 19/25 i 13/18 firmy Karcher. Do wyposażenia myjki należą: dysza 3 stopniowa przełączana bezdotykowo, wąż wysokociśnieniowy 20m, dysza rotacyjna i bęben na wąż wysokociśnieniowy. Podczas mycia myjką wysokociśnieniową, nie kieruje się strumienia bezpośrednio na przewody i urządzenia elektryczne, komputer, uszczelki, przekładnie, korki wlewu oleju i zbiornika paliwa, filtry i układ wydechowy silnika. Mycie bardzo zabrudzonych i zaolejonych powierzchni ułatwi ciepła woda Nie należy lać wody pod wysokim ciśnieniem, ani zbyt gorącej wody, by nie spowodować więcej szkód niż pożytku. Nie zaleca się stosowania przy tej czynności środków chemicznych. Ścieki nie powinny się dostać do gleby. Bardzo dobrym rozwiązaniem, zgodnym z Kodeksem Dobrej Praktyki Rolniczej jest zbudowanie myjni na podłożu biologicznym. Następnie zabezpieczamy wszystkie ślady korozji oraz złuszczoną powłokę malarską, którą czyścimy szczotką drucianą lub papierem ściernym i odtłuszczamy Po tym malujemy farbą podkładową a następnie farbą dobraną do lakieru ciągnika. Silnik ciągnika wstępnie myjemy płynnymi środkami alkalicznymi np. Intensiva i J 25 Multi. Skutecznie usuwają zanieczyszczenia mineralne, oleje, tłuszcze. Zawierają dodatki zapobiegające powstawaniu rdzy i kamienia.
Silnik – w silniku - olej, wymieniamy na nowy. Aby wykonać to prawidłowo należy silnik rozgrzać, aby olej całkowicie spłynął do podstawionego naczynia i wymienić wkład filtru oleju. Zużyty olej zawiera szkodliwe związki chemiczne, kwaśne produkty spalania oraz inne zanieczyszczenia, które gromadzą się w oleju w trakcie eksploatacji, tworzą środowisko korozyjne i pozwalają w układzie na tworzenie się różnych związków korozyjnych. Będą one niekorzystnie wpływać na elementy silnika. Te zanieczyszczenia i związki przyczyniają się do szybszego zużycia korozyjnego powierzchni cylindra i czopów wału korbowego, dlatego zawsze przed sezonem zimowym należy wymienić olej i filtr. Niestety, nie każdy użytkownik to czyni, bo ciągnik w eksploatacji wykonał np. 60 motogodzin. Aby zabezpieczenie silnika było pewniejsze, należy dodać zalecanego przez producenta inhibitora korozji. Przed i po dodaniu inhibitora korozji należy uruchomić silnik na kilka minut, aby nowy środek smaru został rozprowadzony po całym układzie smarowania. Olej silnikowy, zmieszany z inhibitorem korozji może być stosowany tylko przez 20-25 godzin pracy na początku następnego sezonu, a następnie powinien być wymieniony na świeży olej silnikowy o zalecanej klasie.
Podczas mycia myjką wysokociśnieniową, nie kieruje się strumienia bezpośrednio na przewody i urządzenia elektryczne, komputer, uszczelki, filtry i układ wydechowy...