Mechanizacja w żywieniu – jaki wóz paszowy wybrać?

20 Listopada 2021

Mechanizacja w żywieniu – jaki wóz paszowy wybrać?

Na rynku polskim jest co najmniej kilkunastu producentów wozów paszowych. Oferta tych maszyn jest dość specyficzna, ponieważ mamy tutaj do czynienia z aż trzema systemami mieszania.

Wspomniane systemy mieszania to: pionowy, poziomy oraz łopatowo-bębnowy. Każdy z nich ma swoje wady i zalety, które spróbujemy przybliżyć w poniższym artykule.

Pionowy system mieszania

Pionowy system mieszania należy do powszechnie wykorzystywanych. Wozy z takim rozwiązaniem produkują m.in. firmy: Kuhn, Faresin, Trioliet, Samasz, Alima Bis, Metaltech, Metal-Fach, JF Feeder, Sano. Powodów popularności tego typu rozwiązań jest kilka. Do najważniejszych należy prosta i wytrzymała konstrukcja. Ponadto napęd na ślimak lub ślimaki mieszające, realizowany za pomocą zwykle bezawaryjnych przekładni kątowych, oraz delikatne obchodzenie się z materiałem, dzięki czemu nie dochodzi do jego nadmiernego rozdrobnienia, co jest niezwykle ważne w kontekście żywienia bydła. Pionowy system mieszania ma także swoje wady. Jeżeli przekładnia kątowa ulega awarii, to zazwyczaj jej wyeliminowanie jest drogie. Ponadto, ze względu na pionowy układ ślimaka mieszającego, tego typu wozy paszowe są dość wysokie. Tę kwestię producenci rozwiązują chociażby poprzez stosowanie ślimaków z mniejszą liczbą zwojów lub umieszczanie osi jezdnej za skrzynią ładunkową. Dzięki temu może ona być osadzona niżej, jak chociażby w przypadku wozów Euromilk Rino FXS czy Strautmann Verti-Mix L. Chociaż praca ślimaków o dużej średnicy jest dość energochłonna, tego typu maszyny wyposażane są w reduktor, który pozwala na współpracę z ciągnikami o mniejszych mocach.

Wozy z poziomymi ślimakami są energooszczędne i mają zwykle bardziej kompaktowe rozmiary; fot. firmowe

Poziomy system mieszania

Wozy z poziomym systemem mieszania to już zupełnie inna konstrukcja; mamy tutaj do czynienia z umieszczonymi na dnie swego rodzaju „rynny” ślimakami napędzanymi za pośrednictwem przekładni łańcuchowych. Niewielka średnica ślimaków w tego typu konstrukcjach wpływa na ich stosunkowo niewielką energochłonność. Dzięki temu maszyny te mogą współpracować z ciągnikami o mniejszych mocach i dobrze radzą sobie z niepociętym wcześniej materiałem, jednak niektórzy zwracają uwagę na to, że przy zbyt długim mieszaniu istnieje ryzyko zbytniego rozdrobnienia paszy. Ograniczone jest z kolei zużycie paliwa w stosunku do innych konstrukcji. Tego typu wozy wymagają nieco więcej uwagi serwisowej w stosunku do wozów z pionowym systemem mieszania, bowiem poziome ślimaki napędzane są przez łańcuchy, które mają mniejszą żywotność aniżeli przekładnie. Ponadto wymagają one uzupełniania oleju w systemach smarowania. Wozy paszowe z takim rozwiązaniem oferują np. firmy: Seko, Storti, Zago.

 Wozy z systemem łopatowo-bębnowym to ciekawe i niepozbawione zalet konstrukcje, które na naszym rynku stanowią wciąż niszę

System łopatowo-bębnowy

Wozy z systemem łopatowo-bębnowym na naszym rynku pod marką MechFieber oferuje irlandzka firma Keenan. W ich komorze obraca się wał z łopatami napędzany przez przekładnię łańcuchową. Wadą tego typu wozów są stosunkowo duże rozmiary, a także to, że podczas załadunku należy zadbać o odpowiedni rozkład poprzeczny składników, ponieważ ich przemieszczanie się jest dość mocno ograniczone. Podstawowa zaleta to niemal idealna struktura TMR-u, którego składniki nie są nadmiernie rozdrobnione.

Wybór wozu paszowego nie jest łatwy. Staje się on prostszy w nowoczesnych obiektach, jednak możliwości się zmniejszają, jeżeli mamy do czynienia z ciasnymi wjazdami. Mając to na uwadze, niemal każdy producent oferuje możliwość indywidualnego dostosowania wozu do potrzeb klienta, łącznie z możliwością wyboru kierunku wysypu.

Tekst: Mateusz Wasak

Zdjęcia: firmowe

Najnowsze artykuły

Jak przechować warzywa zimą bez strat?

Chcąc korzystać z warzyw świeżych w okresie zimy, należy zadbać o zabezpieczenie rezerw, które po zbiorze kierowane są do przechowywania.

8 Grudnia 2024

RSM zimą – prawidłowe przechowywanie

RSM w okresie zimy pod wpływem niskich temperatur będzie ulegał krystalizacji. Ponadto zbiorniki, w których przechowywany jest nawóz, narażone są na działanie korozji. Podpowiadamy, czy można ograniczyć te procesy.

7 Grudnia 2024

Konserwacja i przechowywanie maszyn rolniczych przed „snem zimowym”

Maszyny rolnicze po zakończeniu prac polowych powinny ponadto, być poddane przeglądowi technicznemu, w celu określenia ichstanu. Wskazane jest, aby taki przegląd przeprowadzić bezpośrednio po zakończeniu określonych prac daną maszyną, gdyż wtedy najlepiej pamiętamy, jakie zespoły robocze ostatnio nie funkcjonowały prawidłowo. Na pewno  nie powinien tych prac przeglądowych i konserwacyjnych pozostawiać do następnego sezonu. Najczęściej maszyny rolnicze stosowane w produkcji roślinnej, użytkowane są w ciągu roku przez krótki okres - kilku czy kilkunastu dni.

5 Grudnia 2024
USTAWIENIA PLIKÓW COOKIE

Na naszych stronach internetowych wykorzystujemy technologie internetowe różnego rodzaju – własne i od osób trzecich – w tym pliki cookie, aby zoptymalizować Państwa doświadczenia. Oprócz technologii internetowych, które są niezbędne do zapewnienia prawidłowego funkcjonowania strony www, obejmują to również technologie internetowe do analityki internetowej i wyświetlania ukierunkowanych reklam. Korzystanie z nich jest dobrowolne i wymaga Państwa zgody. Użytkownik może w każdej chwili wycofać swoją zgodę ze skutkiem na przyszłość lub zmienić ustawienia pod linkiem „Zmień moje preferencje” lub bezpośrednio w przeglądarce internetowej.

Dodatkowe informacje na temat przetwarzania danych i zawartości technologii internetowych można znaleźć w naszej polityce prywatności oraz polityce dotyczącej plików cookie.